صادق شیرازی ، بزرگ احیاگر قفل زنی ، سنگ زنی ، تیغ زنی ، سیخ زنی و قمه زنی !

«حداقل ۱۶ نفر در جریان مراسم عزاداری مذهبی در روز عاشورا در پاکستان کشته شده‌اند». این عنوانی است که شبکه الجزیره برای گزارش ویژه‌اش در مورد برگزاری مراسم عاشورا توسط شیعیان انتخاب کرده است.

خبرگزاری‌های دیگری هم بوده‌اند که برخورد مشابهی با موضوع داشته‌اند. ‌اسوشیتدپرس ‌در یک گزارش تصویری از برگزاری مراسم عاشورا در پاکستان، افغانستان و از سوی مسلمانان کشورهای جنوب شرق آسیا، عکس‌هایی از قمه‌زنی،‌ خون ریختن روی لباس‌ها و سر و صورت، و ‌زخم زدن با زنجیر منتشر کرده است.

این بخشی از تصویری است که برخی رسانه‌ها از مراسم روز عاشورا ارائه می‌دهند و برخی نیز از این واکنش‌ها به عنوان حرکت جهت‌دار ضد شیعه نام می‌برند.

 

1445777481336_ashura afghan

2725416_527

 

 

احیای عزاداری های منسوخ توسط فرقه منحرف شیرازی

فرقه منحرف شیرازی ،  با هزینه‌های سنگین تبلیغاتی و حمایت افراطی از سنت غلط و تحقیر آمیز قمه زنی ، تمام توان خود را برای پیوند “شیعه” با خشونت و قرار دادن آن در مقابل سایر فِرَق اسلامی تجمیع کرده است.

 

06

 

هر ساله با فرارسیدن ایام عاشورای حسینی ، این جریان انحرافی با تبلیغات گسترده خود به حمایت و ترویج این اعمال خشن و افراطی می پردازد و پازل دشمن را برای شیعه هراسی تکمیل می کند .

از باب مثال در محرم امسال ، محمد هدایتی از به اصطلاح روحانیون مقیم لس آنجلس و از نزدیکان سید صادق شیرازی و مدیر تلویزیون ماهواره‌ای سلام با انتشار عکسی از خود در صفحه فیس بوک به ترویج قمه زنی پرداخته است.

 

1302627_713

 

این روحانی نما که مورد حمایت دولت ایالات متحده است از جمله روحانیونی است که در سال‌های اخیر با ترویج عقاید خرافی ، درصددند تا چهره دین اسلام و مذهب شیعه را تخریب نمایند.

در زیر ، برخی از اعمال منسوخ و خشونت گرا که در دوره هایی رواج داشته است ذکر شده  و سپس به فتاوای این مرجع خودخوانده در تایید این اعمال اشاره می شود .

 

قمه ‌زنی و تیغ ‌زنی

از جمله اعمال منسوخ که زمانی موجب مباهات و امروزه به شدت نکوهش می‌شود، قمه‌زنی و تیغ‌زنی در سحرگاه روز عاشورا بود. دسته‌های قمه‌زن شب‌های هفتم تا دهم، کفن پوشیده و با حرکاتی مهیب، پای به جای پا کوفته، شمشیرهای خود را در زیر نور فانوس‌ها به حرکت در می‌آوردند. سحرگاه روز عاشورا این گروه با همان هیبت اما تنها با چند پرچم و کتل، راه می‌افتادند. این گروه پس از رسیدن به حسینیه خود به چند دسته از اطفال، نوجوانان، جوانان و سالمندان تقسیم شده و آماده حرکت می‌شدند.

جلو سر اطفالی که والدین‌شان برایشان نذر کرده بودند، و افراد کمی ترسوتر، توسط دلاکان مجرب، با چند حرکت کوچک تیغ، زخمی می‌شد تا حدی که سرخی خون نمایان شود و سپس دسته حرکت کرده و با خواندن نوحه و نوای سنج یکدیگر را تهییج می‌کردند تا وقتی که نوحه خوان با فریاد “یا حسین” برای شروع قمه زنی علامت بدهد. میاندار دسته در فاصله خیابان مانند دو گروه قمه‌داران ظاهر شده و با فریاد یا حسین اولین قمه را بر سر خود میزد. پس از او بقیه نیز با شمشیر و قمه قداره‌های خود بر سر می‌زدند. اگرچه رسم بر این بود هرکس به اندازه نذر خود قمه زده و سپس به راه ادامه دهد، اما همیشه در میانه کار عده‌ای از خود بیخود شده و گاهی موجب مرگ خود می‌شدند.

1445856202010_01

سنگ زنی

یکی از دسته‌های عزاداری، دسته سنگ‌زن‌ها بود که افراد در آن به جای سینه زدن و زنجیر زدن، هر یک دو قلوه سنگ در دست گرفته با نوای نوحه‌خوان و صدای سنج بر هم می‌زدند. به این ترتیب که هر زدن سه ضربه داشت که سنگ زن‌ها، در حالی که در دو صف روبروی هم تشکیل می‌دادند، با خم و راست شدن، یکی را نزدیک زمین، یکی را برابر شکم و یکی را بالای سر می‌کوفتند، بر این نشانه که روز عاشورا چنین سنگ‌هایی بر سر و پا و سینه امام و شهدا خورده بوده است.

قفل آجین

در مراسم عاشورا، عده‌ای دست به کار اعمالی می‌شدند که ریشه و دلیل وجودی آن بر کسی معلوم نیست. یکی از این کارهای شکنجه آمیز، قفل آجین بود که این شخص از مدتی قبل بدن خود را با داروهای کرخ‌کننده بی‌حس کرده، قسمت‌هایی از بدن، از گردن به پایین، را سوراخ کرده و از آنها قفل، نیزه، سیخ و میخ و امثال آن می‌گذرانید و خود را در جلو دسته به نمایش می‌گذاشت تا جایی که از شدت درد بی حال می‌شد. گاهی این افراد را بر اسب سوار می‌کردند و دسته به خاطر مراقبت از آنها به آهستگی حرکت می‌کرد و صدای فریاد درد آنها را در فریاد “یا حسین” غرق می‌کرد.

IMG12502019

سیخ ‌زنی

فداییانِ صفویه در روز عاشورا شمشیر به دست، بیرون می آمدند و تصورشان این بود که نوعی همدردی و مواسات با اصحاب امام حسین (ع) داشته باشند. آنان می‌گفتند در چنین روزی که اصحاب امام حسین (ع) و خود امام، و بنی‌هاشم تیر می‌خورند، پس ما هم این حالت را برای خودمان ایجاد می‌کنیم؛ یعنی نشان دهیم که ما در راه امام حسین (ع) فدوی هستیم و حاضریم سرمان بریده شود؛ و این شروع قمه زنی شد.

البته در آن زمان اکثر جامعه به علمایی که با این بدعت‌ها به مخالفت برمی‌خاسته‌اند، توجه خاصی نمی‌کردند، تا آنجا که عالمی مثل «مقدس اردبیلی» به‌خاطر مخالفت با این نوع حرکات در عزای امام حسین (ع)، عملا طرد می‌شود!

1445856202182_02

 

فتاوای عجیب صادق شیرازی در حمایت از هرچه که چهره شیعه را خشن و موهن جلوه می دهد :

 

002

003

 

از نظر تاریخی مسلم است که قمه‌زنی در قبل از «صفویه» هیچ گونه سابقه‌ای نداشته است و تردیدها در آن است که آیا در زمان صفویه به وجود آمده است؟ و یا اینکه بعد از صفویه و در زمان قاجاریه رواج یافته است؟

اما در یک نظر جامع باید گفت که ریشه‌های این گونه عزاداری‌ها از زمان صفویه نشأت می‌گیرد ولی نه بصورت کنونی، بلکه بصورت فردی و بسیار محدود و بی‌ضابطه انجام می‌گرفته است؛ و خواستگاه آن بیشتر در شهرهایی بوده است که در آن دراویش و صوفیان نفوذ بیشتری داشته‌اند.

حال سوال اساسی از صادق شیرازی و هوادارن لندن نشین و لس آنجلسی ایشان اینست که تمام گونه های عزاداری مرسوم بین شیعیان با چه استدلال و نقل تاریخی در روزگار معصومین علیهم السلام وجود داشته است ؟

آیا به صرف روایت مسلم جصاص که علامه مجلسی رضوان الله تعالی علیه و بسیاری از عالمان حدیث شناس ، به مرسله و نامعتبر بودن آن تاکید کرده اند می توان به جواز قمه زنی و حتی بالاتر از آن شیوه های دیگر موهن عزاداری فتوا داد و آن ها را منتسب به عصر معصومین علیهم السلام کرد؟؟

افزون بر این باید گفت تا کنون در شبکه‌های تلویزیونی و رسانه‌های ضد اسلامی در جهان، با استناد به صحنه‌های قمه‌زنی که در برخی دیگر از کشورهای اسلامی، هجمه‌های بسیاری را علیه اسلام و مسلمین تهیه واسلام را چهره‌ای خشن و زشت معرفی کرده‌اند. تصاویر قمه‌زنی و چهره‌های خونین افراد عاملی برای اسلام ستیزی شده و این کار، یقینا آب به آسیب ریختن دشمن است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.