هیئت سکولار به همراهش مداح ، منبری و هیئتی سکولار می خواهد /تشیع انگلیسی به دنبال ایجاد هیئت سکولار است

به گزارش قادمون ،همایش آسیب شناسی عزاداری با سخنرانی حجت الاسلام بیرانوند از اساتید مرکز فرق و ادیان قم در سالن سهروردی دانشگاه زنجان برگزار شد .

بیرانوند با بیان اینکه ، در جامعه ای که انسان ساخته شود ، جامعه نیز به طبع آن ساخته خواهد شد ، گفت :  هرچند ممکن است جامعه یک دست نباشد و  همین الان در جامعه ایران اسلام التقاطی است و از هر نهله و فرقه ای هست . و ما شیعیان به اندازه آمدن سر سفره امام حسین (ع) این رشد برایمان حاصل شده است  و در واقع کاهش  آمار جنایت در محرم و صفر به علت  نزدیک بودن به امام حسین (ع) ، تقرب به امام حسین (ع) و حالات معنوی است که در این ایام به وجود می آید .

کارشناس مرکز فرق و ادیان قم با اشاره به اینکه ، امام حسین (ع) یک راه میان بر است ، تصریح کرد : خیلی ها ممکن است متشرع نباشند و با این حال دنبال لقمه حاضری بگردند تا هم دینشان را داشته باشند و هم به حوائجشان برسند ، لذا امام حسبن (ع ) گزاره ای برای آن ها هم هست و در مساجد وهیئات نذوراتی هم از طرف این ها داده می شود و پس  امام حسین (ع) برای قشر و حزب خاصی نیست و در واقع جامعه سازی به دنبال انسان سازی ساخته می شود .

وی افزود : وقتی تامل می کنیم می بینیم که بخش اعظمی از دین داری ما و محبت ما به امام حسین (ع) از جلسات عزاداری بوده است و ما غالبا به میزان چنگ زدن به این دستگاه و در این خانه رفتن ارتزاق پیدا کرده ایم و  بعضی ها هم در طول سال دست به دامان یک هیئت خوب هستند و دار و ندارشان را وقف آن هیئت می کنند و الان شیعه به برکت همین محافل و جلسات هست که رشد کرده و باقی مانده است و باقی خواهد ماند .

بیرانود  گفت : با این تهاجم فرهنگی که شیعه  مواجه است طوری که 180 هزار شبکه ماهواره ای وجود دارد که غالبا دست صهیونیست ها هستند و سرور های بین اللمللی هم غالبا در دستان صهیونیست جهانی است و هفتاد درصد جامعه ما هم به طور میانگین از ماهواره استفاده می کنند و البته با وجود شبکه های اجتماعی گرایش به سمت این شبکه ها بیش تر شده است و منتهی تا زمانی که ماهواره در منازل است تاثیر خود را خواهد گذاشت و 21 شبکه مربوط به شیعه لندی نیز موجود است که با اسامی زیبا در حال فعالیت هستند و تاثیر این شبکه ها به قدری است که 30 درصد در سال89 یک شبکه آمار طلاق را افزایش داده است..

استاد حوزه و دانشگاه با توضیح این مطلب که ،  با همه این احوالات و  در فضای نابرابری که وجود دارد در محرم و صفر کلیه معادلات به هم می خورد و آن اجتماع میلیونی در کربلا اتفاق می افتد ، گفت : در این اجتماع میلیونی  می بینیم که امام حسین (ع) عجب پالایشگر ماهری است و استحاله می کند . منتهی این استحاله و پالایش کثافت های روحی ماست که در طول سال درگیر آن بودیم و دچار آن شده بودیم و همان جوانی که ما از او می ترسیم در بین الحرمین عاشقانه سینه می زند.

شبکه های تشیع انگلیسی به دنبال القای تفکر سکولاری در هیئات هستند

ایشان در ادامه سخنرانی خود به بحث آسیب شناسی عزاداری ها پرداخت و توصیه کرد که  در بحث آسیب های عزاداری باید مواظب باشیم که اگر وارد آسیب شناسی شدیم ، اولا جایگاه عزاداری برای امام حسین (ع) را بشناسیم و قدر بدانیم و فقط نق زن و ایراد گیر نباشیم و آنچه که نیاز به تذکر است را بدهیم تا بتوانیم هیئتی طراز انقلاب داشته باشیم .

بیرانود در ادامه افزود : مقام معظم رهبری تاکید دارند که هیئات به سمت سکولار شدن پیش نروند و امروز باید از هیئتی ترسید که سکولار باشد و هیئت سکولار به همراهش منبری سکولار ،مداح و سخنران سکولار می خواهد. و این ها تناقض است و نمی دانم چرا این شبهه را یک عده انداخته و گسترش می دهند .  کسی که به دنبال اقامه عزای امام حسین (ع) است این یک پارادوکس است که مدام بگوید ما سیاسی نیستیم ، یا آن ها سیاست را نشناخته اند و یا اینکه امام حسین (ع) را نشناخته اند و دنبال پاتوقی می گردند تا دور هم جمع شوند و اصلا باید از این ها پرسید برای چه امام قیام کرد ؟ و در مقابل چه کسی ایستاد؟ و با چه شیوه ای ایستاد؟

وی گفت : امام حسین (ع) قیام سیاسی کرد و برای راه اندازی حکومت قیام کرده است و چرا از امام حسین (ع) شخصیت ماورائی یاد میکنیم و آن هم در دوران عقلانیت ، که اتوبوسی بخواهد شفا دهد و اتوبوسی حاجات را برآورده کند و در دوران عقلانیت باید دستان ابوالفضل بریده شود تا وفاداری ثابت شود ، باید امام حسین (ع) در کربلا إرباًإربا شود تا کلمه حق ثابت شود . توسل به امام حسین (ع) تاثیر دارد ولی باید فلسفه قیام ، اهداف عبرت ها و پندهای عاشورا را بدانیم .

کارشناس مرکز فرق و ادیان قم با بیان اینکه ، تمام تلاش ها و صحبت های شبکه های تشیع انگلیسی این است تا بگویند ما هیئتی سیاسی نیستیم و هیئت ربطی به سیاست ندارد ، افزود :  حال باید پرسید فلسفه قیام را چگونه تفسیر می کنید ؟ و اینها برای ایجاد شکاف در جریان انقلاب اسلامی به دنبال یارگیری از طریق رفتار های مزورانه هستند.

وی ، یکی از آسیب های هیئات را  وجود رقابت های شدید بین هیئات مذهبی دانست  و تذکر داد که هرجا پرچم اهل بیت برافراشته می شود شیطان هم همانجا وجود دارد و در برخی موارد هر جا هیئتی ایجاد شد هیئت ها چند شقه شدند و چند هیئت از دل آن به دلیل برخی اختلافات به وجود آمد .

بیرانود  گفت : ما در ساختار هیئت چهار اصل داریم، یکی سر هیئت ، دیگری مداح ، سخنران و هیئتی هستند .سر هیئت باید پرچم دار اجرائی هیئت باشد و لذا اگر شناختی از حاپثه عاشورا نداشته بااشد راحت هیئت را برای اینکه جایگاهی برای معارف اسلامی و ترویج معارف قرار دهد جایگاهی برای مسائل خرافی و سلیقه ای قرار خواهد داد .سخنران باید پرچم دار محتوائی هیئت باشد و مداح پرچم دار هنری هیئت و هیئتی پرچم دار احیای عزاداری امام حسین (ع) باشد و رقابت بر سر هیئت ها آسیب جدی است که اگر بصیرت کافی نباشد و شناخت نسبت به هم نباشد اگر زمان بگذرد شناخت به حق نباشد موجب شکاف خواهد شد .

ایشان همچنین به عزاداری های عظیم زنجان اشاره کرد و گفت : آن چیزی که هیئات  زنجان در کشور راه انداختند و برکت ایجاد کردند این بود که گفتند در برابر کثراتی که داریم ، یک وحدتی هم داریم و در یک روز گفتند که ما همدل ، هم فکر و هم زبانیم که باعث شد این مدل در کشور و در شهرهائی مثل خرم اباد ، بروجرد، دزفول ، بم و مازندران و…..راه افتاد که بانی خیر آن زنجانی ها بودند که گفتند ما راه و هدفمان یکی است و جائی باید بتوانیم در کنار هم بایستیم و یک روز همه را یکی می شویم و مانور و قدرت عظمت شیعه را نشان می دهیم.

لازم به ذکر است که در پایان حجت الاسلام بیرانود به سوالات دانشجویان پاسخ دادند.

 

منبع : نسیم زنجان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.